Tuesday, May 19, 2009

DENGAN APA ANDA MEMBENARKAN AGAMA ANDA ?

"Tuan, harap anda tahu, bahawa dalam agama kami dan agama agama lain, masing masing mengajarkan bahawa agama agama itulah yang benar, yang lain salah. Lalu, mengapa tuan tidak memilih agama kami saja dan meninggalkan Islam?" Soal si penanya.
Wah.....wajah sang guru mulai memerah. Lebih lebih setelah beberapa tamu lainnya tertawa tertahan. tapi, ya...apa boleh buat, memang dia sendiri yang menyuruh orang orang untuk bertanya apa saja. Sekarang? Apa akan ku jawab.
"Tidak.....Tidak.....Hal itu tidak mungkin akan kami lakukan." Jawab sang guru sambil berfikir untuk mencari jalan keluar dari pertanyaan pertanyaan si penanya yang bertalu yang kelihatan cerdik itu.
"Kenapa tuan?"
"Kerana hal itu merupakan dosa yang paling besar dalam agama kami." Jawab sang guru yang kelihatan jawapannya hanya asal jawab saja.
"Kalau keluar dari agama tuan anda katakan dosa atau dapat murka Tuhan tuan, apakah tuan tidak terfikir bahawa jika kami keluar dari agama kami, kami pun akan mendapat murka dari Tuhan kami?" Tanya si penanya.
Wah......apa akan di jawab? Soalnya bertambah rumit.


No comments: