Sunday, May 9, 2010

DEBAT TANPA KATA KATA



Kira kira dua abad yang abad yang lalu, terjadi kerusuhan kaum di Rom. Penduduk Rom menolak orang orang Yahudi untuk tinggal dikota itu. Akhirnya Paus (Pope) memutuskan bahawa semua orang Yahudi harus meninggalkan Rom. Tentu saja keputusan tersebut menimbulkan keresahan dan penolakan dari bangsa Yahudi.
Untuk mencari jalan penyelesaian, Paus menawarkan untuk mengadakan perdebatan agama dengan anggota penduduk Yahudi. Kesepakatannya, seandainya utusan Yahudi menang dalam perdebatan, maka bangsa Yahudi akan dibenarkan menetap di Rom. Sebaliknya, jika Paus yang menang, maka bangsa Yahudi harus segera meninggalkan Rom.
Bangsa Yahudi sedar, mereka tiada pilihan lain. Mereka memilih sworang pemuda bernama Moshe sebagai wakil kaum Yahudi. Moshe bersedia untuk berdebat tetapi dengan syarat. Ia meminta perdebatan tersebut dilakukan tanpa berkata kata.
Paus bersetuju dengan persyaratan tersebut lalu perdebatan tersebut pun dimulai. Paus dan Moshe duduk saling berhadapan, ditonton oleh ratusan penyokong masing masing. Setelah kira kira satu minit berlangsung, Paus mengangkat tangannya dan menunjukkan tiga jari,
Moshe memandang sebentar kepada Paus, kemudian ia menunjukkan satu jari. Paus kemudian membentuk lingkaran dengan jari diatas kepalanya. Moshe membalas dengan menunjuk ketanah. Pauskemudian mengeluarkan roti dan anggur. Moshe membalas dengan mengeluarkan sebiji apel.
Paus lantas berdiri dan berkata, " Saya menyerah kalah. Orang ini terlalu pintar. Bangsa Yahudi boleh terus tinggal."
Keputusan tersebut menggembirakan bangsa Yahudi, tetapi diterma dengan kekecewaan besar oleh orang orang Rom. Satu jam kemudian, Kardinal bertanya kepada Paus atasapa yang telah terjadi dalam perdebatan tadi.
Paus menjawab, " Pertama, aku mengangkat tiga jariku sebagai lambang trinitas. Dia membalas dengan mengkat satu jari untuk mengingatkanku bahawa tetap hanya ada satu Tuhan untuk kedua ugama. Kemudian aku membentuk lingkaran disekeliling ku untuk menunjukkan Tuhan ada disekitar kita. Dia membalas dengan menunjuk ketanah dan menunjukkan bahawa Tuhan ada bersama kita. Aku mengeluarkan roti dan anggur menunjuk bahawa Tuhan akan menebus dosa dosa kita. Dia mengeluarkan sebiji apel untuk mengingatkan ku akan dosa awal manusia. Dia memiliki jawapan atas segalanya. Aku tidak berdaya. Apa yang dapat aku lakukan?"
Disuatu tempat lain dikota Rom, bangsa Yahudi sedang mengelilingi Moshe.
"Apa yang terjadi?" tanya mereka.
"Ya, ada tiga hal," ujar Moshe. "Pertama dia mengatakan bahawa bangsa Yahudi hanya diberi tempoh tiga hari untuk meninggalkan Rom. Aku katakan bahawa tidak satu orang pun dari kita yang akan pergi. Lantas ia mengatakan padaku bahawa seluruh kota ini akan dibersihkan dari orang Yahudi, aku menegaskan bahawa kita akan tetap tinggal di sini."
"Ya, ya....., lalu? bagaimana yang ketiga?" tanya mereka.
"Aku tidak tau apa maksudnya," kata Moshe, " Mungkin kami sama sama lapar dan haus. Dia mengeluarkan bekalannya dan aku mengeluarkan bekalan ku."

(Agak agaklaah.......apa motif citer Yahudi ni ya.....
sesama la kita pikir..........)

No comments: