Sunday, September 27, 2009

NAMA ALLAH SEBELUM MASA NABI MUHAMMAD


Tentang Nama Allah disitus ini memuat banyak artikal. Saya kutip secara ringkas dari blog sarapan pagi.

Kelompok pengagum nama YAHWEH tidak henti nentinya memprovokasi dan mengklaim nama Tuhan yang paling sahih adalah "YAHWEH" dan nama "ALLAH" adalah hanya teruntuk bagi orang orang Muslim sahaja, daan selanjutnya mengklaim bahawa ALLAH adalah berhala sama sebagaimana dewa bulan, dewa air dst.....sepertimana dakwaan seorang penulis Keristian, ROBERT MOREY dalam buku nya yang kontroversi bukan sahaja kepada penganut Islam sahaja tetapi turut tidak disenangai oleh sebahagian penganut keristian sendiri, THE ISLAMIC INVASION.
Apabila kita membaca buku THE ISLAMIC INVASION karangan ROBERT MOREY tentang Islam sehingga sesetengah penulis Keristian sendiri mempersoalkan "sampai dimanakah Ph.D. in Islamic Studies" nya? Dan dari Universiti mana?
Mari kita mulai dasar kata kalimah ALLAH itu sendiri dari apa yang di tulis oleh saorang penganut Keristian fanatik sendiri.
Tentang nama Allah terdapat banyak situs yang ditulis beliau, antaranya:
nama-allah-study-kata-1-vt5.html#p11.
Beliau menulis bahawa beliau bukan pembenci nama "YAHWEH" tetapi beliau tidak mau di perbodohkan oleh kelompok seperti si ROBERT MOREY tadi.
Beliau menghormati nama ALLAH yang mana saja, YHWH, YHVH, YAHWEH, YEHOVAH, KURIOS, THEOS, ELOAH, ELOHIM, EL, ELAH, ELAHA, ALLAH....DLL.
Ketika nama ALLAH dipersoalkan penggunaannya oleh yang bukan penganut Islam , kita mempersoalkan keabsahan pengunaan kata itu tanpa memperehalusi asalkata dan akar kata ALLAH itu sendiri. Kita penuh sentimen perkauman yang sempit menyerang setiap kelompok yang mempergunakan kalimah ALLAH seolah olah hanya kita saja makhluk ciptaan ALLAH yang berhak menghuni bumi/alam ini, selain dari kita yang menganut Isal adalah tidak berhak sama sekali hatta menyebut NamaNya dengan penuh penghormatan.
Kata penulis:"kita harus mengerti apakah kata ALLAH identik dengan ALLAH umat Muslim saja? Apakah itu nama berhala? Dalam naskhah bahasa asli Alkitab kita PERJANJIAN LAMA tertulis:
(MAAF, SAYA TIDAK DAPAT MENULIKANNYA KEMBALI NASKHAN IBRANINYA KERANA TIDAK TAU BAGAIMANA MAU MENULISNYA)
Dalam Kitab EZRA:5:1 tertulis: BESYUM 'ELAH YISRA'EL: (DALAM NAMA ALLAH ISRAEL)
Dalam EZRA:6:14 juga tertulis: ELAH YISRA'EL (ALLAH ISRAEL).
(AKAN DISAMBUNG............)

No comments: