Thursday, July 23, 2009

MENJEJAK KEBENARAN.....


"Saya fikir, sebagai langkah pertama, kita harus cari siapa yang dimaksudkan dengan 'orang orang yang berpengetahuan dalam ayat tadi." Jawab sang Guru dengan mantap. Tapi, dalam wajahnya yang sudah mulai keriput itu nampak bahawa ia dalam keadaan sedih dan cemas. Yah....... cemas kerana takut tidak dapat menemukan yang akan dicari.
Begitulah, pada pagi hari setelah beberapa hari berselang hari terjadinya dailog tersebut, sang Guru dengan diseretai beberapa orang murid pergi meninggalkan kota tempat ia mengajar. Padang pasir yang luas, panas dan ganas dihadapan mereka tidak menjadi penghalang pemergian mereka. Ya.......mereka pergi untuk mencari....mencari......dan terus mencari sesuatu yang dapat menyelamatkan mereka dari gurun akhirat yang jauh lebih panas dan ganas serta amat meneramkan. Dihari yang pada hari itu tidak lagi kita dapat memperbaiki kekeliruan kita.
DUHAI TUAN!......KALAU TANGAN ANDA BERGETAR KETIKA MEMBACA CERITA INI, BERERTI ANDA BELUM BERSEDIA MENGADAKAN PENCARIAN......MAKA DALAM KEADAAN YANG LEBIH TENANG, ANDA BACALAH SEKALI LAGI DAN SEKALI LAGI .........DAN SEKALI LAGI........DAN YANG PENTING.....JANGANLAH ANDA MEMANDANG DIRI ANDA ADALAH SUATU SOSOK YANG PENTING DALAM AGAMA......SIAPA PUN ANDA......SIAPA PUN.......SEBAB, KALAU HAL ITU TIDAK DAPAT DIHILANGKAN, MAKA AKAN SERASA SULIT UNTUK MERENUNGI KISAH INI SECARA TERBUKA DAN OBJEKTIF.

No comments: