Thursday, May 21, 2009

PERCAYA KEPADA ALQUR'AN DULU SEBELUM......


"Anda tadi mengatakan bahawa anda mengetahui bahawa alam ini ada penciptanya, dan penciptanya hanya satu, dari alQur'an. Sementara anda juga mengatakan bahawa alQur'an adalah kumpulan firman Nya. Ya.....bagi saya hal itu cukup aneh, tuan." kata sang penanya.
Rupanya sang guru ini belum faham juga. Dia pun bertanya.
"Kenapa aneh tua?"
"Dengan semua itu, iaitu alQur'an adalah ukuran segala galanya, termasuk ada dan satunya Tuhan dan tidak boleh dengan jalan lain, menandakan bahawa manusia harus beriman dulu dengan alQur'an itu tuan, sebelum mereka mengimani Tuhan itu sendiri. Bukankah hal itu cukup aneh?"
"E.....er....maaf, saudara, saya masih belum faham maksud saudara?" Tanya sang guru ingin penjelasan dari sang penanya.
"Tuan, apakah tidak aneh kalau manusia disuruh mengimani kata kata Tuhan sebelum mengimani adanya Tuhan itu sendiri? Atau mereka disuruh mengimani alQur'an terlebih dahulu sebelum mengimani adanya pengirim alQur'an?" Soal sipenanya.
Sang guru tertegun sejenak. Sekarang ia faham apa maksud sebenarnya soalan sipenanya. Dan ia ada jawapan untuk soalan itu. Maka ia pun berkata.
"Katakanlah itu aneh, akan tetapi yah......memang harus begitulah pada kenyataannya. Sebab, seperti yang saya katakan tadi bahawa akal kita terbatas, yakni tidak akan dapat mengenaliNya. Maka, dengan itu kita harus kembali kepada firman-firman Nya."
"Baik. ...Bererti manusia disuruh percaya kepada alQur'an lebih dahulu sebelum mempercayai Tuhan krerana keterbatasan akal mereka. Begitu bukan? Sekarang saya mau bertanya kepada tuan, bagaimanakah caranya supaya manusia mempercayai alQur'an?" Tanya sang penanya.
"Yah.....kita harus melihat bukti buktinya." jawab sang guru.
"Kalau begitu kita harus membuktikan kenaran ayat-ayatnya, bukan?"
"Benar." Jawab sang guru pendek.
"Wah.....permasaalahnya sekarang bertambah rumit." Kata sipenanya, mengeluh.
Kenapa rumit?

No comments: