Monday, May 11, 2009

MUNAFIK

"Benar" jawab sang guru."Memang demikian lah kenyataannya. Dan mereka disebut munafik. Yaitu yang mengamalkan Islam tetapi tidak mengimaninya didalam hati."

"Apakah memang benar ada orang munafik, tuan? Sebab, kalau begitu mereka hanya berpenat penat serta sia sia mengerjakan sesuatu yang mereka tidak yakini?" Ujar sang penanya sedikit heran.

"Menurut sejarah serta alQuran, mereka memang benar benar ada" kata sang guru. "Bahkan semenjak dari zaman nabi lagi. Yang menunjukkan hal itu adalah adanya satu surah dalam alQuran yang dinamakan 'Surah alMunafiqun', yang bererti 'Orang orang Munafik. Atau dalam surah atTaubah ayat 101, disini bahkan dikatakan bahawa Nabi tidak mengetahui keadaan mereka itu. Ayat tersebut mempunyai makna demikian:

"Dan sebahagian orang orang desa yang ada disekelilingmu adalah orang orang munafik. Dan betu pula sebahagian orang orang Madinah. Mereka ketelaluan dalam kemunafikan. Engkau (Muhammad) tidak mengetahui mereka. Sedang kami mengetahui mereka".

"Lalu, untuk apa mereka berkelakuan begitu tuan?" tanya sipenanya kehairanan.

"Ya...Kami juga tidak tau. Mungkin mereka ada maksud tersembunyi, misalnya , untuk merosak Islam dari dalam atau untuk mendapat kepentingan duniawi lainnya, siapa tau. kata sang guru.

"Apa betuk mereka tidak dapat di ketahui, tuan?" lagi lagi sipenanya keheranan.

"Memang betul....ya, maklumlah namanya saja sudah munafik. Lain dimulut lain pula dihati. Dalamnya laut dapat diterka tapi dalam hati siapa tahu.Masaalah hati hanya Allah yang tau." Tegas sang guru dengan menghela nafas panjang.

"Siapa Allah yang dapat mengetahui isi hati itu, tuan?" Soal sipenanya.

Apakah jawapan sang guru?


No comments: