Wednesday, February 20, 2008

Kepala Kepala Perang

Pilihanraya dah dekat. 8 mac 2008. tah kenapa bila aku selak balik buku saja tulisan tangan aku yang lama, t'jumpa plak satu sajak aku tahun 1972 dulu b'tajuk: KEPALA KEPALA PERANG. Agak aku sesuai dengan musim pilihan raya ni.....

KEPALA KEPALA PERANG.


Kepada ku iya,
kepadaku engkau ulurkan
senapang
kau berikan bom bom
dan mesingan
dan dengan angkuh
kau memerintahku
untuk memburu
memburu
dan terus memburu
manusia manusia yang kau namakan
pengganas pengganas
yang kau katakan
binatang binatang
untuk aku membunuhnya
dan terus membunuh
tanpa belas kasihan.


Engkau, kepala kepala perang
menunjuki peta peta dan
menchontengnya dimana suka
tapi
engkau sendiri tidak pernah pergi
engkau sendiri tidak pernah munchul
di medan medan perang
untuk berjuang dan membunuh
mereka mereka
yang sebenarnya memusuhi kamu.

Engkau,
kepala kepala perang yang angkuh
merunchingkan jejarimu dengan
hujung hujung senapang
untuk menggugurkan
satu....satu...manusia
dengan perantaraanku
demi jiwamu tidak hanchur keran
diburu maut peperangan
atau
hanya bersemnunyi di balk-balek meja
yang mengandungi peta peta
asal saja
peluru dan bom bom
tidak bisa memburu mu!


APRIL:13, 1972.
(AKU GUNA EJAAN LAMA, SAJA NAK INGAT)

No comments: